Maak een afspraak

14 januari 2021

U bent voorzichtig! Waakzaam! Op uw hoede! Maar hebt u de juiste reflexen?

Marjorie Hoyaux

Teamleader Copywriting & Design

Oplichters, hackers, dieven … worden steeds sluwer en creatiever. Met het juiste gedrag kunt u het hun wel moeilijker maken!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Hoe kunt u fraude voorkomen?

1. Geef nooit de pincode van uw kaart door aan een derde, ook niet aan uw bankier.

2. Geef nooit de codes gegenereerd door uw kaartlezer door. Die informatie doorgeven staat namelijk gelijk aan het geven van uw kaart en pincode.

3. Vertrouw uw kaart nooit toe aan een derde.


Enkele tips om u nog beter te beschermen:

1. Dankzij uw Online & Mobile Banking, gratis en gebruiksvriendelijk, kunt u onder andere het gebruik van uw debet- en/of kredietkaart beperken tot België en die functionaliteit enkel uitbreiden als u naar het buitenland gaat, voor de duur van uw reis.
Het is eveneens mogelijk om aankopen via e-commerce te blokkeren en die functionaliteit enkel te activeren wanneer u een online aankoop doet of wanneer een terugkerende betaling uitgevoerd moet worden (bijvoorbeeld voor Netflix, Apple …). Dat kan allemaal in één klik, in real time.

U kunt ook een waarschuwing instellen in uw Online Banking voor elke transactie uitgevoerd met uw Mastercard die hoger ligt dan een door u bepaald bedrag (bijvoorbeeld 100 EUR). Zo wordt u op de hoogte gebracht wanneer uw kaart zonder uw medeweten wordt gebruikt.

2. Gebruik om u aan te melden op uw Online Banking een link die u tussen uw favorieten zet en geen zoekopdracht via het internet. Zo beperkt u de kans op phishing.

3. Kijk regelmatig het saldo van uw rekeningen en het afschrift van uw kredietkaart na, ook al zijn uw kaarten in uw bezit en denkt u geen slachtoffer van fraude te zijn. Het is mogelijk om een waarschuwing in te stellen in uw Online Banking die u op de hoogte brengt wanneer uw saldo onder een bepaald bedrag komt. Die waarschuwing wordt bijna onmiddellijk verstuurd. Niemand is nog veilig voor fraude. Hoe sneller u het opmerkt, hoe sneller u kunt reageren en de fraude kunt stopzetten.

4. Contacteer uw bankier indien u een e-mail ontvangt van uw bank die u vreemd vindt. Hij zal nagaan of de e-mail en de inhoud ervan echt zijn. Hetzelfde geldt voor andere ongewone of verdachte e-mails. Kijk altijd zorgvuldig het adres van de verzender na.

5. Informeer uw bankier over iedere verandering van uw gegevens. Het is namelijk cruciaal dat hij over de meest recente gegevens beschikt om u te kunnen waarschuwen (via SMS, e-mail …) wanneer een Mobile Banking-abonnement geactiveerd wordt.


En als het te laat is?

1. Bel naar Card Stop (070 344 344) om uw bankkaarten te blokkeren.

2. Blokkeer onmiddellijk uw abonnement via uw Online & Mobile Banking.

3. Neem contact op met uw bankier om een stand van zaken op te maken.

4. Laat bij de politie een proces-verbaal opmaken en stuur dat door naar uw bank.

5. Blijf de dagen en weken na de fraude extra waakzaam.

Blijf op de hoogte

Door u in te schrijven, geeft u Nagelmackers (verwerkingsverantwoordelijke) toestemming om u per e-mail gepersonaliseerde, commerciële aanbiedingen te versturen over Nagelmackers en haar producten en diensten.

U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak