Online Banking

14 januari 2021

U bent voorzichtig! Waakzaam! Op uw hoede! Maar hebt u de juiste reflexen?

Marjorie Hoyaux

Teamleader Copywriting & Design

Oplichters, hackers, dieven … worden steeds sluwer en creatiever. Met het juiste gedrag kunt u het hun wel moeilijker maken!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Hoe kunt u fraude voorkomen?

  • Geef nooit de pincode van uw kaart door aan een derde, ook niet aan uw bankier.
  • Geef nooit de codes gegenereerd door uw kaartlezer door. Die informatie doorgeven staat namelijk gelijk aan het geven van uw kaart en pincode.
  • Vertrouw uw kaart nooit toe aan een derde.


Enkele tips om u nog beter te beschermen:

  • Dankzij uw Online & Mobile Banking, gratis en gebruiksvriendelijk, kunt u onder andere het gebruik van uw debet- en/of kredietkaart beperken tot België en die functionaliteit enkel uitbreiden als u naar het buitenland gaat, voor de duur van uw reis.

    Het is eveneens mogelijk om aankopen via e-commerce te blokkeren en die functionaliteit enkel te activeren wanneer u een online aankoop doet of wanneer een terugkerende betaling uitgevoerd moet worden (bijvoorbeeld voor Netflix, Apple …). Dat kan allemaal in één klik, in real time.

    U kunt ook een waarschuwing instellen in uw Online Banking voor elke transactie uitgevoerd met uw Mastercard die hoger ligt dan een door u bepaald bedrag (bijvoorbeeld 100 EUR). Zo wordt u op de hoogte gebracht wanneer uw kaart zonder uw medeweten wordt gebruikt.
  • Gebruik om u aan te melden op uw Online Banking een link die u tussen uw favorieten zet en geen zoekopdracht via het internet. Zo beperkt u de kans op phishing.
  • Kijk regelmatig het saldo van uw rekeningen en het afschrift van uw kredietkaart na, ook al zijn uw kaarten in uw bezit en denkt u geen slachtoffer van fraude te zijn. Het is mogelijk om een waarschuwing in te stellen in uw Online Banking die u op de hoogte brengt wanneer uw saldo onder een bepaald bedrag komt. Die waarschuwing wordt bijna onmiddellijk verstuurd.

    Niemand is nog veilig voor fraude. Hoe sneller u het opmerkt, hoe sneller u kunt reageren en de fraude kunt stopzetten.
  • Contacteer uw bankier indien u een e-mail ontvangt van uw bank die u vreemd vindt. Hij zal nagaan of de e-mail en de inhoud ervan echt zijn. Hetzelfde geldt voor andere ongewone of verdachte e-mails. Kijk altijd zorgvuldig het adres van de verzender na.
  • Informeer uw bankier over iedere verandering van uw gegevens. Het is namelijk cruciaal dat hij over de meest recente gegevens beschikt om u te kunnen waarschuwen (via SMS, e-mail …) wanneer een Mobile Banking-abonnement geactiveerd wordt.


En als het te laat is?

  • Bel naar Card Stop (+32 78 170 170) om uw bankkaarten te blokkeren.
  • Blokkeer onmiddellijk uw abonnement via uw Online & Mobile Banking.
  • Neem contact op met uw bankier om een stand van zaken op te maken.
  • Laat bij de politie een proces-verbaal opmaken en stuur dat door naar uw bank.
  • Blijf de dagen en weken na de fraude extra waakzaam.

Blijf op de hoogte

Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief. Zo blijft u altijd op de hoogte van de Nagelmackers-producten en diensten die voor u relevant zijn.

U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak