Verificatie van de naam van de begunstigde: wat verandert er?
Nagelmackers
Deze zomer voeren Belgische banken een extra veiligheidsmaatregel in: de verificatie van de naam van de begunstigde bij klassieke en instant overschrijvingen. Ook Nagelmackers past deze controle vanaf begin september toe in Online Banking en in de mobiele app. Wat betekent dit precies voor u? En waarom is dit belangrijk? We leggen het graag uit.
Waarom is deze controle belangrijk?
Hoewel digitaal betalen vandaag almaar veiliger verloopt, brengt het ook soms nieuwe frauderisico’s met zich mee. Eén van de veel voorkomende vormen van oplichting is wanneer criminelen een factuur onderscheppen. Daarbij vervangen ze het originele rekeningnummer door hun eigen nummer en sturen het frauduleuze document naar de nietsvermoedende ontvanger. Die voert vervolgens, zonder argwaan, een betaling uit naar de verkeerde persoon.
Zowel particulieren als ondernemers kunnen op die manier misleid worden. Om dit risico te vermijden, voeren banken dus een bijkomende veiligheidsmaatregel in: een automatische controle die nagaat of de naam van de begunstigde overeenkomt met het opgegeven rekeningnummer.
Hoe werkt de verificatie?
Wanneer u een overschrijving doet, zal automatisch worden nagegaan of de opgegeven naam van de begunstigde overeenkomt met de houder van het IBAN-rekeningnummer. Als de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeenstemmen, zal de bank dit melden. U kunt dan zelf beslissen of u de begunstigde wilt aanpassen of toch wenst verder te gaan. Als de gegevens niet volledig overeenkomen, raden we u aan om altijd de begunstigde te controleren om fraude en fouten te voorkomen.
Enkele voorbeelden:
- Wanneer u een overschrijving invoert en de naam van de begunstigde overeenstemt met het rekeningnummer dat u heeft ingevoerd, krijgt u een groen vinkje te zien.
- Stel: u betaalt een factuur van een aannemer met de naam Bouwbedrijf Smet. U voert deze gegevens in, maar het systeem detecteert dat dit rekeningnummer eigenlijk toebehoort aan Bouwbedrijf Smets. Omdat de namen voldoende overeenkomen, krijgt u de volgende melding: “De ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Bedoelt u misschien Bouwbedrijf Smets?”.
- Maar als u per ongeluk Smets Construct BVBA invult, terwijl het rekeningnummer toebehoort aan Tuinwerken Smets, dan krijgt u een duidelijke waarschuwing. U kunt dan controleren of u de juiste combinatie van naam en rekeningnummer hebt gebruikt, en indien nodig de betaling aanpassen of toch doorgaan.
Bekijk de video waarin Febelfin duidelijk uitlegt hoe de verificatie van de naam van de begunstigde werkt.
Wat moet u onthouden?
- Deze controle gebeurt automatisch bij elke binnenlandse overschrijving.
- U hoeft zelf niets te activeren. U zult wel de app moeten updaten.
- U krijgt enkel een waarschuwing als er een opvallend verschil is tussen naam en rekeningnummer.
- U beslist altijd zelf of u de betaling aanpast of toch uitvoert.
Enkele praktische tips voor uw overschrijvingen
- Vul altijd de volledige en correcte naam in van de begunstigde (naam en voornaam). Anders krijgt u een foutmelding.
- Als u een foutmelding krijgt, kijk dan nauwkeurig de betalingsgegevens na en contacteer indien nodig meteen de begunstigde. Dit kan ook wijzen op een valse factuur.
- Update uw vertrouwde begunstigden: als u een foutmelding krijgt, pas dan de officiële naam aan in uw lijst van begunstigden. Bijvoorbeeld: voor een overschrijving naar uw vader, gebruikt u beter zijn volledige naam in plaats van “papa”. Anders krijgt u bij elke transactie een foutmelding.
Wanneer gaat dit in?
De automatische naamcontrole wordt tegen 9 oktober 2025 geleidelijk ingevoerd voor klassieke en instant overschrijvingen in euro binnen de euro-zone (SEPA1). Bij Nagelmackers gebeurt dit begin september voor binnenlandse overschrijvingen en vanaf oktober voor overschrijvingen naar het buitenland.
Overschrijvingen in andere SEPA-munten volgen in oktober 2027.
Meer weten?
Meer informatie over de verificatie van de naam van de begunstigde vindt u in de FAQ van Febelfin, de federatie van de Belgische financiële sector.
1 SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het is een Europees initiatief dat bedoeld is om het betalingsverkeer in euro's binnen Europa te vereenvoudigen en te harmoniseren. Dankzij SEPA kunnen consumenten en bedrijven gemakkelijk en efficiënt betalingen verrichten in euro's, ongeacht of ze zich in hetzelfde land of in verschillende landen binnen de SEPA-zone bevinden. SEPA omvat alle EU-lidstaten, plus Andorra, IJsland, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, het Verenigd Koninkrijk (inclusief Guernsey, Isle of Man en Jersey), Vaticaanstad en Zwitserland.