Voorkom oplichting bij online aankopen


8 tips voor veilige online aankopen - In de afgelopen jaren is het aantal meldingen van fraude via populaire platforms sterk toegenomen. Ontdek hoe fraudeurs hun methoden aanpassen om het vertrouwen van consumenten te misbruiken.
Zowel kopers als verkopers worden geviseerd.
Of u nu een spelconsole verkoopt of een vintage jas zoekt, de kans bestaat dat u in contact komt met iemand die niet is wie hij beweert te zijn. Fraudeurs creëren geloofwaardige profielen, plaatsen overtuigende advertenties en voeren aannemelijke gesprekken met hun potentiële slachtoffers, bijvoorbeeld via chat. Maar achter dat rookgordijn schuilt een slimme truc om aan uw geld of bankgegevens te komen.
Welke vorm van phishing wordt vaak gebruikt?
Phishing op verkoopplatformen begint meestal met een valse advertentie of een zogenaamd geïnteresseerde koper. In beide gevallen proberen de oplichters u weg te lokken van het veilige platform. Ze doen zich voor als betrouwbare gebruikers en stellen voor om de betaling of verzending buiten het systeem van de website af te handelen, met het excuus om zo kosten te besparen.
Een veelgebruikte methode is het verzenden van een link via chat, mail of sms, die zogezegd naar een pakjesdienst of een betaalplatform verwijst. De webpagina waar de link naartoe gaat ziet er vaak professioneel uit – compleet met logo’s van bpost, PayPal of DHL of andere bekende dienstverleners – maar leidt naar een nagemaakte website. Zodra u uw bankgegevens of inloggegevens ingeeft, kunnen de fraudeurs die gebruiken om uw bankrekening leeg te halen.
Gelukkig zijn er manieren om uzelf te beschermen
8 tips voor veilige online aankopen
- Gebruik nooit de links van een koper of verkoper om te betalen. Veel platformen bieden eigen betalingssystemen aan met enige mate van bescherming. Maak hier gebruik van en laat u niet overhalen om via andere kanalen af te rekenen.
- Vraag het bankrekeningnummer van de verkoper bij een rechtstreekse betaling buiten het betaalplatform. Gebruik dan alleen uw eigen bank-app om te betalen.
- Controleer uw eigen bank-app bij een digitale betaling bij persoonlijke afhaling. Vaak worden vervalste schermafbeeldingen van betalingen getoond om u te overtuigen dat het geld is overgemaakt zonder dat u iets ontvangt.
- Check de feedback van de (ver)koper op zijn profiel/account. Kijk naar de recensies en beoordelingen van de persoon met wie u handelt. Ziet u daar geen (recente) activiteit? Dan is waakzaamheid geboden.
- Controleer sinds wanneer iemand lid is. Accounts die pas zijn aangemaakt, zijn verdacht – zeker als ze al meerdere advertenties hebben of op verschillende aankopen reageren.
- Let op met té mooie deals. Biedt iemand een gloednieuw toestel aan voor de helft van de prijs? Dan is het wellicht te mooi om waar te zijn.
- Controleer uw bankafschriften zorgvuldig. Kijk regelmatig of er geen verdachte transacties op uw rekening verschijnen. Zelfs als u nog geen schade hebt opgemerkt maar toch twijfelt, is het verstandig uw bank op de hoogte te stellen.
- Gebruik itsme(c) als digitale bescherming. Een bijzonder krachtig hulpmiddel tegen phishing en online fraude is itsme(c). Als u wilt inloggen of een betaling wilt bevestigen, geeft itsme(c) een duidelijk overzicht van wat u wilt doen en naar wie/op welk vertrouwd platform. Daardoor is het veel moeilijker voor valse websites om u te misleiden. Bovendien gebruikt itsme(c) multifactorauthenticatie, wat zorgt voor een extra beveiligingslaag. Veel overheidsdiensten, verkoopplatformen en banken, zoals Nagelmackers, bieden inmiddels integratie met itsme(c) aan. Gebruik het dus waar mogelijk.
Wat als u slachtoffer bent van fraude of phishing?
Bent u ondanks uw voorzichtigheid toch slachtoffer geworden? Handel dan snel:
- Blokkeer uw rekening onmiddellijk via uw bank-app of neem telefonisch contact op met uw adviseur.
- Doe aangifte bij de politie. Hoe sneller u reageert, hoe groter de kans dat verdere schade kan worden vermeden.
- Meld het incident bij het platform waar u werd opgelicht. Ze kunnen het account blokkeren en andere gebruikers waarschuwen.
- Bewaar alle communicatie en betalingsbewijzen, inclusief screenshots van het profiel van de oplichter en alle berichten. Die informatie is essentieel voor de aangifte.
Lees op onze website alles over fraude en hoe u die voorkomt.