Bank-aan-huis-fraude: hoe beschermt u zich?
Sandy Vande Moortele
Fraudeurs worden steeds creatiever. Steeds meer criminelen doen zich voor als bankmedewerkers, met name medewerkers van een fraudedesk of IT helpdesk. Ze gebruiken technieken zoals spoofing (waarbij schijnbaar betrouwbare bronnen en contactgegevens worden gebruikt om u te misleiden) en bellen u op. Als klant ziet u bijvoorbeeld het nummer van uw bank maar eigenlijk bellen de oplichters vanaf een ander nummer. Zo proberen zij uw vertrouwen te winnen, zodat u geld overmaakt of (inlog)gegevens vrijgeeft, omdat ze beweren dat uw bankrekening in gevaar is.
Wat is bank-aan-huis-fraude?
Bij bank-aan-huis-fraude doen criminelen, vaak van jongere leeftijd, zich voor als bankmedewerkers om uw bankkaart en pincode in handen te krijgen. Ze bellen u op om te melden dat uw bankkaart vervangen moet worden vanwege een probleem, fraude of omdat deze vervallen zou zijn. Ze bieden dan aan om de kaart bij u thuis te komen ophalen. Soms sturen ze vooraf een SMS in naam van iemand die beweert van uw bank te zijn. Meestal zullen ze u vragen om snel te handelen. Ook overhalen ze de slachtoffers om hun andere waardevolle spullen (zoals cash of juwelen) mee te geven om die in veiligheid te brengen.
Kortom, onder het voorwendsel van verschillende, “dringende” redenen, probeert men bij u thuis langs te komen om u uw kaart en code afhandig te maken. Dat klinkt misschien als een scenario uit een film, maar helaas is het de realiteit voor veel mensen.
Weet dat een echte bankmedewerker nooit zomaar aan huis zal komen, nooit uw kaart en code zal vragen en al zeker niet op rare tijdstippen zal bellen of langskomen.
Deze signalen wijzen op fraude
- Iemand zet u onder druk en vraagt u om uw geld snel over te boeken naar een zogenaamde ‘veilige rekening’ omdat er een zogenaamde digitale dreiging is of fraude.
- De oplichters vragen u om in te loggen op uw internetbankieren (Nagelmackers OLB/MOB). Of ze vragen u om uw persoonlijke inloggegevens en/of pincode door te geven. Dit door te vragen te klikken op een link die de zogenaamde bankmedewerker u doorstuurt via mail, SMS of Whatsapp.
- U wordt gevraagd een programma te installeren waarmee oplichters op afstand uw computer/telefoon kunnen overnemen.
- Het gebeurt zelfs dat oplichters iemand naar u toesturen om uw bankpas en/of waardevolle spullen op te halen en ‘veilig te stellen’.
Niemand, geen enkele bank, overheidsinstantie, regelgever, politie, Europol, Itsme, CardStop of ander bedrijf zal u ooit vragen om uw pincode of de M1/M2-codes van uw kaartlezer of in te loggen op uw account van online bankieren. Ook niet via e-mail, telefoon, sms of WhatsApp. Ga dus nooit in op zulke vragen.
Hoe kunt u zich beschermen?
- Deel nooit uw persoonlijke codes of bankkaart: geef deze informatie nooit aan iemand, ook niet aan iemand die zich voordoet als bankmedewerker.
- Installeer geen software op uw smartphone of PC omdat een zogenaamde bankmedewerker u dat vraagt via de telefoon of bericht.
- Een echte bankmedewerker zal nooit aan de deur komen om uw bankkaart, pincode of waardevolle spullen voor bewaring op te halen.
Wat moet u doen als u slachtoffer bent van fraude?
- Blokkeer onmiddellijk uw bankkaarten via Card Stop op +32 78 170 170 (24u./7d.).
- Blokkeer ook zo snel mogelijk uw Online & Mobile Banking via uw Online of Mobile Banking of via Card Stop.
- Neem meteen contact op met uw adviseur.
- Lees hoe u zich optimaal kunt beschermen tegen de verschillende vormen van fraude op onze website.
Bent u het slachtoffer van fraude?
Blokkeer onmiddellijk uw Online & Mobile Banking via uw Online of Mobile Banking of via Card Stop op +32 78 170 170 (24u./7d.).