Nagelmackers wil in 2024 oogsten

27 Maart 2024 -
Marjorie Hoyaux
Head of Communication, Online & Social Media
Yves Van Laecke - Chief Commercial Officer

Dankzij haar historische deposito- en kredietportefeuille en de gestegen rente boekte Bank Nagelmackers vorig jaar de beste resultaten uit haar bestaan. Maar ook vermogende klanten zijn vragende partij voor termijnrekeningen en bedrijfskredieten, stelt CCO Yves Van Laecke vast.

Bron: Trends - 01.02.2024 - PATRICK CLAERHOUT

“Zonder kredieten en termijnrekeningen kom je er niet meer als vermogensbeheerder”

Meer dan 275 jaar bestaat Nagelmackers. 2023 was financieel het beste jaar in die lange geschiedenis. “De omstandigheden waren uitzonderlijk”, geeft chief commercial officer Yves Van Laecke toe. “Twee derde van ons cliënteel zijn nog klanten uit de periode van Delta Lloyd Bank en eerder. Die hebben vooral deposito’s en woonkredieten uitstaan. Ons verleden als retailbank heeft ons, dankzij de forse rentestijging, een enorme rugwind gegeven”. Van Laecke spreekt van een leuke meevaller, maar meer ook niet. Dit jaar zal het rente- effect al veel minder spelen. En strategisch is Nagelmackers met andere zaken bezig. De bank maakte in 2020 een strategische switch door terug te grijpen naar haar herkomst als private bank voor vermogende particulieren.

 

“We trekken nieuwe klanten en middelen aan, maar het mag allemaal een beetje meer zijn”

Yves van Laecke, Chief Commercial Officer

 

Ongeveer een derde van de klanten maakt deel uit van die doelgroep. Binnen de vijf jaar mikt Van Laecke op een fiftyfifty-verhouding tussen zogenoemde strategische en historische klanten. “2024 en 2025 moeten de jaren worden waarin we oogsten”, zegt Van Laecke. “We hebben onze organisatie voldoende afgeslankt, de kosten zijn onder controle. We trekken nieuwe klanten en nieuwe middelen aan, maar het mag allemaal een beetje meer zijn. Daarom wordt het marketingbudget dit jaar fors opgetrokken. Er komt een radiocampagne en een fonkelnieuwe website. Vanaf maart moet Nagelmackers veel zichtbaarder zijn. We gaan rondtoeteren wie we zijn en wat we doen. We willen de talk of the town zijn”. Toch trekt hij lessen uit het voorbije jaar. Door de geopolitieke en economische onrust was het een ietwat atypisch jaar, maar dat had een invloed op wat de klanten willen dat een vermogensbank aanbiedt.

Cijfers Nagelmackers (2023)

  • 4,8 MILJARD euro beheerd vermogen

  • 23 EIGEN KANTOREN en 28 agenten

  • 355 MEDEWERKERS

 

Discretionair vermogensbeheer via een private banker vanaf 500.000 euro. Een persoonlijke adviseur in het kantorennet vanaf 75.000 euro belegd vermogen.

Yves Van Laecke - Chief Commercial Officer

“We zagen in 2023 een significante vraag naar commerciële en bedrijfskredieten, vooral bij kmo's.”

1. Voorkeur voor termijnrekeningen en vastrentende producten 

Van Laecke: “De voorbije jaren is Nagelmackers sterk gegroeid in beleggingen en buitenbalansproducten. Maar vorig jaar vroeg de klant vooral naar spaar- en termijnrekeningen met hogere rentevoeten. We hebben ons daar gepositioneerd boven de grootbanken en onder de prijsbrekers. Zelfs vermogende klanten gaven de voorkeur aan een termijnrekening op zes maanden tegen 3,5 procent rente boven een belegging”. Volgens Van Laecke gaat het wellicht om een tijdelijk fenomeen: “Een ondernemer die zijn bedrijf verkocht, wilde in 2023 zekerheid inbouwen. Maar de keuze voor kortetermijnproducten toont dat het geld dit of de volgende jaren weer belegd zal worden. Het is een normale investeringsfase om even grote deposito’s opzij te zetten in afwachting van economisch betere tijden”. Nagelmackers laat de herontdekking van vastrentende producten niet ongemerkt voorbijgaan. “Competitieve termijnrekeningen blijven deel uitmaken van ons aanbod”, zegt Van Laecke. “En zopas hebben we een fonds gelanceerd dat investeert in obligaties met een looptijd tot uiterlijk 2027. Ook daarmee willen we aan de vraag van klanten naar vastrentende producten tegemoetkomen”.

2. Ondernemers willen commerciële kredieten kunnen afsluiten 

Ondernemers zijn evenveel en misschien nog meer bezig met hun professionele dan met hun privévermogen. “We zagen in 2023 een significante vraag naar commerciële en bedrijfskredieten, vooral bij kmo’s”, zegt Van Laecke. “Nagelmackers heeft daarop ingespeeld door zijn activiteit business banking nieuw leven in te blazen. Dat ging gepaard met de aanwerving van verschillende krediet- en bedrijfsspecialisten”. Van Laecke beklemtoont dat dit geen zoveelste strategische ommezwaai is: “Je moet commercieel krediet kunnen aanbieden, maar het is niet onze bedoeling grote bedrijven te financieren. We concentreren ons op Belgische familiale kmo’s die tot onze doelgroep als vermogensbank behoren. We beschouwen ons als een partner van de ondernemer door de hele cyclus van opbouw, beheer en overdracht van het vermogen. Als wij vandaag zijn bedrijf financieren, helpen we het vermogen van morgen te creëren”.

 

3. Investeringen in private equity zijn populair

Steeds meer ondernemers willen in niet-beursgenoteerde bedrijven of activa kunnen beleggen. “Dat is een uitdaging voor elke private bank in België”, stelt Van Laecke. “De meeste hebben op dat gebied niet de nodige expertise, of de medewerkers zijn er niet voor opgeleid. Nagelmackers probeert daar een mouw aan te passen door samen te werken met een co-investmentpartner als Integra uit Gent. Zij kunnen de klanten voorstellen doen. Wij spelen de rol van facilitator”.

De interesse voor private equity is wellicht een blijver, denkt Van Laecke: “Private banking staat op een keerpunt. De tijd dat het volstond om één profielfonds of een basisbeleggingsportefeuille aan te bieden is voorbij. Je zult als vermogensbankier expertise op verschillende domeinen moeten kunnen voorleggen. Maar ook relationeel moet je het verschil maken. Een hechte relatie met de klant, een stabiel team en op lange termijn meedenken met een ondernemer zijn cruciaal”.

4. Jongeren willen zelf beleggen

Jonge ondernemers willen de mogelijkheid hebben om zelf financiële producten te kopen of verkopen”, weet Van Laecke, “Daarom hebben wij onlangs een onlinebeleggingsplatform gelanceerd, waar ze aandelen, obligaties en trackers kunnen verhandelen”. Het is niet de bedoeling de concurrentie aan te gaan met de onlinebanken, maar voor jongeren die deel uitmaken van vermogende klantenfamilies biedt Nagelmackers zeer competitieve tarieven, zegt Van Laecke: “We willen in de eerste plaats de volgende generaties aan ons binden. Daarom variëren de tarieven voor transacties in functie van het globale familievermogen ondergebracht bij Nagelmackers. Met adviserend vermogensbeheer boven een inleg van 500.000 euro zijn we gestopt. Voor zulke hoge vermogens gaan we voor een combinatie van discretionair beheer en zelf beleggen”.

“De tijd dat het volstond om één profielfonds aan te bieden is voorbij.”

Nagelmackers logo on window

VERKOOP VAN FONDSEN BEST VIA LUXEMBURG

Nagelmackers zag vorig jaar het vermogen onder beheer stijgen van 4,3 naar 4,8 miljard euro. De ambitie is dat bedrag op te krikken tot 10 miljard tegen 2030. Meer dan de helft van de aangroei moet komen van de ontwikkeling van institutioneel vermogensbeheer, zijnde de verkoop van huisfondsen aan institutionele investeerders zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Dat project werd vorig jaar opgestart, maar moet nog tot wasdom komen. “We brengen de fondsen binnenkort in een Luxemburgse vennootschap onder”, legt Van Laecke uit. “Op die manier kunnen we samenwerken met een onafhankelijke management company (manco’) uit Luxemburg. Zij nemen dan de risicocontrole en de compliance over. Dat dit op een onafhankelijke manier gebeurt onder toezicht van de Luxemburgse autoriteiten, geeft extra vertrouwen aan institutionele investeerders. Zonder zo’n constructie is het heel moeilijk op die markt aan de bak te komen”.


Gerelateerde artikels

mockup of website on laptop Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
19 Maart 2024

Een nieuwe look voor onze website

Yves Van Laecke - Chief Commercial Officer Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
19 Januari 2024

Bank Nagelmackers mikt na boerenjaar op jongere klant

Picture of Pieter Haine and Astrid Dutré together Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
20 November 2023

Hoe plant u uw successie als alleenstaande zonder kinderen?