Een financieel duwtje in de rug voor uw kinderen

17 Juni 2025 -
Pieter Haine
Teamleader Estate & Tax Planning
Smiling grandmother with son and granddoughter

U wenst een deel van uw vermogen over te maken aan een van uw kinderen. Volstaat een loutere overschrijving via de bank dan of zet u toch beter een aantal zaken op papier? En is het nodig om bij uw notaris langs te gaan? Een kort overzicht van de verschillende stappen.

Stappenplan voor een bankgift

Enkel een overschrijving doen, volstaat niet. Om latere discussies te vermijden, zowel onder uw kinderen als met de fiscus, is het essentieel een schriftelijk document op te maken. Zo kunt u bovendien bepaalde voorwaarden aan de bankgift koppelen.

Vaak gaat aan de overschrijving al een intentiebrief of -mail vooraf (stap 1). Daarin zet u uw plan om een schenking te doen uiteen en lijst u ook de voorwaarden op die u aan de schenking wenst te koppelen.

  • Een eerste mogelijke voorwaarde is een optioneel beding van terugkeer. Overlijdt de begiftigde voor u, dan keren de geschonken tegoeden of wat er in de plaats kwam naar u terug, voor zover u dat verkiest. Het is dan alsof die tegoeden uw vermogen nooit verlaten hebben.
  • Ook een uitsluitingsclausule (waardoor de tegoeden niet mogen worden opgenomen in de huwgemeenschap) en een financiële rentelast (die de schenker de mogelijkheid biedt om een bepaalde geldsom op te vragen) kunnen in de onderhandse schenkingsdocumenten worden opgenomen.

De begiftigde beantwoordt de intentiemail en geeft aan dat hij akkoord gaat met de opgelegde voorwaarden (stap 2). Vervolgens doet u de overschrijving (stap 3).

Wat na de overschrijving?

De overschrijving wordt gevolgd door de opmaak van een geschrift, de ‘pacte adjoint’, tussen de schenker en de begiftigde. Daaruit blijkt duidelijk dat de overschrijving wel degelijk een schenking betrof, in dank aanvaard door de begiftigde met de daaraan gekoppelde modaliteiten. Dat document wordt ondertekend, gedateerd en aangetekend verstuurd (stap 4).

Die aangetekende verzending is belangrijk omdat u rekening moet houden met de risicotermijn van drie jaar (Brussel Hoofdstedelijk Gewest), of vijf jaar in het Vlaams of Waals Gewest. De schenker moet na de schenking namelijk nog drie of vijf jaar overbruggen (de risicotermijn), waarna de schenking pas definitief vrij is van erfbelasting. Overlijdt de schenker plots binnen die risicotermijn, dan moet de bankgift aangegeven worden en zijn er successierechten op verschuldigd.

Wilt u dat vermijden, dan kunt u de bankgift nog altijd registreren (eventueel stap 5). U betaalt er dan schenkbelasting op, in Vlaanderen en Brussel aan 3% (tarief in rechte lijn), in Wallonië aan 3,3%.

Het toepasselijk tarief voor de schenkbelasting – Vlaanderen, Brussel of Wallonië – wordt bepaald door de woonplaats van de schenker en de band tussen de schenker en de begiftigde. Schenkt u aan één van uw kinderen, dan is het tarief in rechte lijn van toepassing.

Is een bezoek aan de notaris nodig?

In de praktijk zien we dat veel personen hun kinderen een financiële duwtje geven via een bankgift. U schenkt dan de volle eigendom weg.

Als het gaat over grotere portefeuilles, wordt er vaak overwogen om te schenken met een voorbehoud van vruchtgebruik. Enkel de blote eigendom wordt dan weggeschonken. De bevoegdheden en rechten van de vruchtgebruikers worden uitdrukkelijk beschreven in een notariële schenkingsakte. Wilt u enkel de blote eigendom wegschenken, dan moet u altijd via de notaris passeren.

Voor bepaalde zaken is dus een notariële akte noodzakelijk, zoals bij de schenking van aandelen van een bedrijf, Belgisch vastgoed en bestaande verzekeringscontracten. Gaat u voor uw schenking naar een notaris, dan zal er schenkbelasting betaald moeten worden. De notaris is immers verplicht om alle aktes te laten registreren.

Vergeet deze verschillende stappen dus niet indien u een bankgift via overschrijving wilt uitvoeren. Meer informatie vindt u terug in onze flyer ‘Stappenplan voor een bankgift’.

Onze estate planners begeleiden u graag bij uw vermogensplanning. Maak hier een afspraak.


Deze publicatie heeft een louter informatief karakter en verbindt geenszins de bank. Zij houdt geen rekening met uw persoonlijke situatie en kan in geen geval gelijkgesteld worden met een juridisch of fiscaal advies noch met een raad over financiële planning. Ze houdt rekening met de wetgeving die van kracht is op het moment van schrijven. Gezien de complexiteit van bepaalde verrichtingen en hun implicaties op burgerrechtelijk en fiscaal vlak, raden wij u ten stelligste aan om uw notaris of persoonlijk adviseur te raadplegen.


Gerelateerde artikels

Bart Chiau - Senior Estate Planner Erfenis en fiscaliteit Artikel
05 November 2025

Last-minute successieplanning: Hoe bescherm je je erfgenamen en je vermogen als de tijd dringt?

Felle gele plaknotitie met vetgedrukte tekst ‘BELASTINGDEADLINE’ duidelijk zichtbaar Erfenis en fiscaliteit Artikel
03 Oktober 2025

Aangifte personenbelasting: specifieke indieningstermijn

Solange Saghbini - Senior Tax Planner Erfenis en fiscaliteit Artikel
04 September 2025

Kunt u nog liquide middelen uit uw vennootschap halen tegen een fiscaal voordelig tarief?