Online Banking

8 december 2021

Wees phishers te slim af!

Stephanie Smets

Copywriter

De eindejaarsfeesten staan voor de deur en traditioneel voeren we dan massaal online aankopen uit. Zeker gezien de geldende coronamaatregelen is de kans groot dat ook u via het web op zoek zult gaan naar de ideale cadeaus. Blijf echter steeds op uw hoede zodat fraudeurs geen kans maken!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Phishing?!

Phishing is een vorm van fraude waarbij criminelen hun slachtoffers persoonlijke gegevens en geheime codes proberen ontfutselen. Ze doen dat via verschillende kanalen zoals e-mails, Sms-berichten of apps. In die berichten verschijnt een link, die u naar een frauduleuze website stuurt en waar u gevraagd wordt om uw rekeningnummer en bankcodes in te geven. Vanaf dat moment hebben de oplichters vrij spel op uw rekening … Maar wees ook tijdens telefonische oproepen alert!

Bij die nieuwe vorm van phishing genaamd ‘vishing’ (voor ‘voice phishing’) worden slachtoffers opgebeld, opnieuw met de bedoeling om bijvoorbeeld hun M1 en M2-code of pincode te weten te komen. In dit artikel leest u alles over vishing.

Onontbeerlijke tips tegen online fraude

  • Controleer altijd eerst de afzender van berichten. Verwacht u geen bericht van die instelling? Of bent u geen klant bij die leverancier? Ziet een e-mailadres er verdacht uit? Vermijd dan de berichten te openen.
  • Opent u toch berichten, let dan goed op de inhoud. Typisch bij frauduleuze berichten is de urgentie waarmee u bepaalde zaken moet doen en de vraag naar persoonlijke gegevens.
  • Shop online in webwinkels die u kent en vertrouwt. Geef ook zelf de URL in en klik niet door op links die u ontvangt.
  • Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van uw bank. Uw bank vraagt nooit naar uw codes via een link.
  • Geef nooit uw codes om te internetbankieren door via e-mail, sociale media, sms of telefoon. Uw bankcodes zijn even geheim als de pincode van uw bankkaart!
  • Download de gloednieuwe app ‘Safeonweb’ van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB). Daar verschijnen al het nieuws rond phishing en de recentste vormen van online oplichting.

Als u twijfelt, kunt u transacties beter meteen stopzetten. Voor meer tips over veilig internetbankieren, kunt u dit artikel raadplegen.

Hoe geeft u fraude aan?

Bent u toch het slachtoffer geworden van phishers, contacteer dan meteen uw bank. Verwittig Card Stop op het nummer +32 78 170 170 om uw bankkaarten te laten blokkeren. Verander voor de zekerheid uw pincodes indien u nieuwe bankkaarten ontvangt.

Belangrijk is dat ook uw Online & Mobile Banking-abonnement geblokkeerd wordt, zodat phishers hier geen toegang toe krijgen. U kunt dat zelf eenvoudig doen via de knop “uw abonnement blokkeren” in het menu van uw Mobile Banking of op de startpagina van uw Online Banking. Nadien kan uw adviseur het abonnement opnieuw activeren.

Stuur frauduleuze berichten ten slotte ook door naar verdacht@safeonweb.be. Dit jaar ontving het CCB al 3,7 miljoen verdachte berichten van alerte burgers (12.000 per dag)! Het CCB laat de verdachte links blokkeren, in 2021 alleen al 1,3 miljoen links naar frauduleuze websites.

Wenst u nog meer informatie over veiligheid op het internet? Raadpleeg dan zeker deze webpagina.

Bron: Febelfin

Blijf op de hoogte

Door u in te schrijven, geeft u Nagelmackers (verwerkingsverantwoordelijke) toestemming om u per e-mail gepersonaliseerde, commerciële aanbiedingen te versturen over Nagelmackers en haar producten en diensten.

U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak