Eerste hulp bij smishing

29 Augustus 2023 -
Marjorie Hoyaux
Head of Communication, Online & Social Media
Eerste hulp bij smishing

Smishing, een term die misschien nog geen belletje doet rinkelen … Nochtans is het fenomeen aan een opmars bezig. 

Het gaat om een variant van het welgekende phishing, waarbij fraudeurs proberen om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen om zo hun gegevens te stelen.

Lees hier ons artikel over phishing voor meer informatie over deze fraudetechniek.

Wat is smishing?

Smishing of sms phishing staat voor het vissen naar persoonlijke informatie via tekstberichten (zoals sms-, WhatsApp- of pop-upberichten) op uw mobiele toestel. Oplichters geven zich dan bijvoorbeeld uit voor een bank, kaartverstrekker of dienstverlener en vragen u om uw persoonlijke gegevens zoals uw naam, adres, kaartnummers, geheime codes, enz.

Een recent voorbeeld zijn sms-berichten die door Card Stop verzonden lijken te zijn. Daarin worden gebruikers gevraagd om hun bankkaart te (de)blokkeren door op een link in het bericht te klikken. Die link leidt naar een perfect nagemaakte website waar de personen hun bankgegevens moeten invoeren. Zo krijgen de dieven toegang tot de bankrekening van hun slachtoffers.

Hoe wapent u zich ertegen?

Fraudeurs gaan steeds inventiever te werk om mensen om de tuin te leiden. Met deze nieuwe methode spelen ze in op het feit dat mensen minder op hun hoede zijn wanneer ze hun smartphone gebruiken omdat ze denken dat die veiliger is dan een computer. Ze reageren dus sneller zonder verder na te denken wanneer ze een verdacht bericht ontvangen.

Vindt u zelf dat een bericht verdacht is?

  • Lees het bericht goed door en controleer online wie de afzender is door het nummer op te zoeken. Indien het om oplichting gaat, bent u misschien niet de eerste die dit doet.
  • Geef nooit uw persoonlijke of veiligheidsgegevens door.
  • Klik niet op links indien u de afzender niet kent.
  • Voer overschrijvingen op uw smartphone alleen uit via onze Mobile Banking-app. Open zelf de app en volg geen links die u ontvangt.
  • Antwoord niet op de tekstberichten.

Voorkomen is beter dan genezen

Uw bank zal u nooit om uw pincodes of andere codes vragen, noch via e-mail, noch via een bericht op uw smartphone. Wees dus alert en probeer dergelijke berichten te herkennen.

U kunt smishing-berichten steeds doorsturen naar verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van het Centrum voor Cybersecurity België, en uw Nagelmackers-kantoor. Zo kunnen de phishingwebsites geblokkeerd worden.

Bronnen: Febelfin, Safeonweb

Tip

Uw bank zal u nooit om uw pincodes of andere codes vragen. Twijfelt u aan de betrouwbaarheid of echtheid van berichten die u ontvangt? Neem dan contact op met uw vertrouwde adviseur of surf naar de website van de FSMA, de toezichthouder van de Belgische financiële sector. Zo blijft u op de hoogte van de nieuwste fraudetechnieken en phishing-methodes.


Gerelateerde artikels

Elderly businesswoman looking worried at her smartphone screen Veiligheid Artikel
26 Februari 2024

Ondernemers, de nieuwe slachtoffers van financiële fraude

Phishing attempt Veiligheid Artikel
26 Oktober 2023

De Strijd tegen Phishing gaat door

How to unmask a fake webshop Veiligheid Artikel
29 Augustus 2023

Hoe ontmasker je een valse webshop?