Maak een afspraak

25 januari 2019

10 gouden regels voor veilig bankieren

Marjorie Hoyaux

Teamleader Copywriting & Design

Kwaadwillige personen putten voortdurend uit een onuitputtelijke bron van creativiteit om hun fraudemethodes te vernieuwen … Maar dankzij deze 10 gouden regels slaapt u op beide oren. Het sleutelwoord? Waakzaamheid! 

Schrijf je in op de nieuwsbrief

  1. Geef nooit de pincode van uw bankkaart of codes voor online bankverrichtingen door via mail, telefoon, sms of de sociale media. Schrijf uw codes ook nergens op.
  2. Verzend uw bankkaart nooit per post.
  3. Klik nooit op een bijlage of link in een mail die u niet volledig vertrouwt (bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent). Die kan schadelijke software (malware) bevatten, of het kan een phishingbericht zijn. De berichten die u ontvangt in uw Online/Mobile Banking zijn wel helemaal beveiligd.
  4. Voer geen verrichtingen uit met uw kaartlezer op vraag van een derde (gesprekspartner aan de telefoon of andere) en geef de verkregen codes op uw kaartlezer nooit door. Want als u dat zou doen, geeft u als het ware uw toestemming voor een verrichting op uw rekening.
  5. Creëer telkens een nieuwe sessie in uw browser en tik zelf het beveiligde webadres van de bank in.
  6. Voer geen betalingen uit op een onbeveiligd toestel. Gebruik een up-to-date antivirus en een goed beveiligde wifiverbinding. Gebruik altijd de laatste versie van uw betaalapp op uw smartphone of tablet.
  7. Koop en betaal enkel op webshops die u kent en check of de betaalzone goed beveiligd is: het webadres moet beginnen met ‘https’ i.p.v. ‘http’ en er moet een groen slotje verschijnen. Check vervolgens of u per mail een bevestiging van uw bestelling hebt ontvangen. Lees ons artikel ‘Hoe ontmasker je een valse webshop?’. Wees ook waakzaam tijdens contacten met potentiële kopers wanneer u artikelen zou aanbieden op tweedehandswebsites.
  8. Controleer regelmatig uw rekeninguittreksels.
  9. Scherm het toetsenbord van uw pc, smartphone of tablet af wanneer u uw codes invoert en laat niemand over uw schouder meekijken (lees ons artikel over shoulder surfing). Doe hetzelfde wanneer u uw pincode invoert aan een betaalterminal.
  10. Vindt u iets verdacht of denkt u dat u het slachtoffer bent van fraude? Blokkeer zo snel mogelijk uw kaart via Card Stop (+32 70 344 344) en contacteer uw adviseur. Raakte uw kaart verloren, gestolen of werd ze ingeslikt door een automaat? Bel ook dan meteen naar Card Stop op hetzelfde nummer. 

Bron: Febelfin

Blijf op de hoogte

Door u in te schrijven, geeft u Nagelmackers (verwerkingsverantwoordelijke) toestemming om u per e-mail gepersonaliseerde, commerciële aanbiedingen te versturen over Nagelmackers en haar producten en diensten.

U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak