10 gouden regels voor veilig bankieren
Kwaadwillige personen putten voortdurend uit een onuitputtelijke bron van creativiteit om hun fraudemethodes te vernieuwen … Maar dankzij deze 10 gouden regels slaapt u op beide oren. Het sleutelwoord? Waakzaamheid!
- Geef nooit de pincode van uw bankkaart of codes voor online bankverrichtingen door via mail, telefoon, sms of de sociale media. Schrijf uw codes ook nergens op.
- Verzend uw bankkaart nooit per post.
- Klik nooit op een bijlage of link in een mail die u niet volledig vertrouwt (bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent). Die kan schadelijke software (malware) bevatten, of het kan een phishingbericht zijn. De berichten die u ontvangt in uw Online/Mobile Banking zijn wel helemaal beveiligd.
- Voer geen verrichtingen uit met uw kaartlezer op vraag van een derde (gesprekspartner aan de telefoon of andere) en geef de verkregen codes op uw kaartlezer nooit door. Want als u dat zou doen, geeft u als het ware uw toestemming voor een verrichting op uw rekening.
- Creëer telkens een nieuwe sessie in uw browser en tik zelf het beveiligde webadres van de bank in.
- Voer geen betalingen uit op een onbeveiligd toestel. Gebruik een up-to-date antivirus en een goed beveiligde wifiverbinding. Gebruik altijd de laatste versie van uw betaalapp op uw smartphone of tablet.
- Koop en betaal enkel op webshops die u kent en check of de betaalzone goed beveiligd is: het webadres moet beginnen met ‘https’ i.p.v. ‘http’ en er moet een groen slotje verschijnen. Check vervolgens of u per mail een bevestiging van uw bestelling hebt ontvangen. Lees ons artikel ‘Hoe ontmasker je een valse webshop?’. Wees ook waakzaam tijdens contacten met potentiële kopers wanneer u artikelen zou aanbieden op tweedehandswebsites.
- Controleer regelmatig uw rekeninguittreksels.
- Scherm het toetsenbord van uw pc, smartphone of tablet af wanneer u uw codes invoert en laat niemand over uw schouder meekijken (lees ons artikel over shoulder surfing). Doe hetzelfde wanneer u uw pincode invoert aan een betaalterminal.
- Vindt u iets verdacht of denkt u dat u het slachtoffer bent van fraude? Blokkeer zo snel mogelijk uw kaart via Card Stop (+32 78 170 170) en contacteer uw adviseur. Raakte uw kaart verloren, gestolen of werd ze ingeslikt door een automaat? Bel ook dan meteen naar Card Stop op hetzelfde nummer.
Bron: Febelfin
U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.
Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.