Een bank die anders is dan de andere

24 Maart 2023 -
Marjorie Hoyaux
Head of Communication, Online & Social Media
Yves Van Laecke

Zijn alle banken hetzelfde? Daar lijkt het soms op. Bank Nagelmackers gooit het over een andere boeg, met een ultrapersoonlijke en duurzame aanpak over de generaties heen. Een gesprek met CCO Yves Van Laecke.

Bank Nagelmackers kiest voor een persoonlijke aanpak. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

“Alle banken lijken op mekaar, maar wij zijn anders. Onze adviseurs hebben elk een beperkt aantal cliënten zodat ze voldoende tijd hebben om zich op elke individuele klant te concentreren en zich te verdiepen in de familie. Het is altijd ons doel om de hele familie te onboarden. Als iemand cliënt wil worden, gaat dat per definitie gepaard met een persoonlijk gesprek in een van onze kantoren. Vervolgens bepaalt de cliënt zelf welke interactie hij verkiest voor de verdere samenwerking, ofwel puur digitaal, ofwel face to face op kantoor of hybride."

Hoe bedient u de verschillende klantsegmenten?

“Elke cliënt heeft bij ons een persoonlijke adviseur, ook in personal banking (75.000 tot 500.000 euro belegd vermogen). Groeit het bij ons belegde vermogen tot 500.000 à 4 miljoen euro, dan komt u in aanmerking voor private banking. Maar ook dan behoudt u uw initiële contactpersoon, in tandem met een private banker - uw persoonlijke belegginsspecialist - en desgewenst een estate planner. Boven de 4 miljoen euro bieden wij de service van het Family Wealth Office aan."

Hoe onderscheidt Nagelmackers zich van grootbanken en pure private banks?

“Bij de grootbanken worden cliënten in personal en private banking en wealth management doorgaans geserviced door verschillende specialisten in aparte afdelingen. Er is onvoldoende totaalzicht op de cliënt. De pure private banks zijn dan weer vooral gericht op beleggen, terwijl wij voor een complete bankservice zorgen, inclusief betalingsverkeer en kredieten.”

Wat mogen ondernemers verwachten?

“Voor ondernemende cliënten en zelfstandigen bieden we de 720° aanpak van business banking, waar we de 360° aanpak van het persoonlijk vermogen combineren met een 360° aanpak van het bedrijfsvermogen. Voor dat laatste hebben we de ‘professional client bankers’, gespecialiseerd in bedrijven, die we ook samen met de persoonlijk adviseur op pad sturen. Ook niet onbelangrijk: onze mensen denken altijd vanuit ‘onze cliënt’ en niet ‘mijn cliënt’. We hebben geen individuele maar gezamenlijke targets waardoor er geen getouwtrek is tussen de verschillende afdelingen.”

Nagelmackers wil ook een bank zijn die generaties overspant. Wat wil dat zeggen?

“Wij zijn ervan overtuigd dat het zowel in het belang van onze cliënten als in het belang van de bank is om het vertrouwen van de verschillende generaties te winnen en te behouden. Onze cliënten zijn ook heel tevreden over deze benadering. De cijfers bewijzen het: van wie bij ons klant wordt, is 95% dat na tien jaar nog altijd. Weet u, ons enige nadeel is dat we vrij onbekend zijn. Nagelmackers is als een schone slaapster die wakker gekust wordt. We hebben een tijdje op de achtergrond gewerkt, maar dat gaf ons de tijd om onze processen en systemen op punt te zetten alvorens opnieuw naar buiten te komen.”

Is Nagelmackers een duurzame bank?

“Wij zetten volop in op duurzaamheid. Het is geen toeval dat onze bedrijfskleur groen is. We schakelen op korte termijn over naar 100% duurzame beleggingen en voegen in onze dagelijkse werking de daad bij het woord. Onze nieuwe hoofdzetel is een toonbeeld van duurzaamheid. Al onze nieuwe bedrijfswagens zijn full electric. 50% van de beleggingsfondsen die we aanbieden voldoet aan artikel 8 van de Europese Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Dat zijn fondsen die ecologische en/of sociale criteria integreren. Voor eind 2024 moeten zo goed als al onze fondsen hieraan voldoen. Duurzaamheid is niet langer een marketingwoord, het is de enige mogelijke weg om te blijven bestaan als bedrijf. Dat geldt niet alleen voor banken maar voor de hele bedrijfswereld. Daar ben ik heilig van overtuigd.”


Gerelateerde artikels

Yves Van Laecke - Chief Commercial Officer Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
27 Maart 2024

Nagelmackers wil in 2024 oogsten

mockup of website on laptop Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
19 Maart 2024

Een nieuwe look voor onze website

Yves Van Laecke - Chief Commercial Officer Persartikels, Persberichten en Nieuws Artikel
19 Januari 2024

Bank Nagelmackers mikt na boerenjaar op jongere klant