Wat kan ik doen om mijn veiligheid online te verzekeren?
In de categorie Online Banking.
U kunt zelf uw steentje bijdragen. Daarom deze tips:
- Zorg voor een goede en actuele beveiliging van uw pc (virusscanner, eventueel firewall en spywarescanner).
- Hou gevoelige informatie (zoals uw paswoorden, rekeningnummers …) geheim. Nagelmackers zal u deze informatie nooit via e-mail of pop-up vragen!
- Wanneer u via een draadloos netwerk surft, werk dan met een netwerksleutel die de toegang tot uw netwerk en internetverbinding voorbehoudt aan uw pc.
- Sluit uw webbankingapplicatie onmiddellijk na het afwerken van de verrichtingen af via de optie ‘afmelden’ (en niet door het browservenster te sluiten).
- Wees voorzichtig met e-mails van onbekenden: open geen bijlagen en klik geen internetadressen in deze e-mails aan: ze kunnen uw pc met virussen infecteren.
- Wees ook voorzichtig indien men u vraagt kaart en kaartlezer te gebruiken. Het risico bestaat immers dat u een verrichting ondertekend waar bij de oplichter er voor zorgt dat deze verrichting niet zichtbaar is op uw scherm.
- Download geen illegale software, muziek of onofficiële toevoegingen (add-ons) op legale spelletjes en wissel deze zaken ook niet uit via chat (via deze kanalen worden talloze kwaadaardige softwares verspreid).
- Doe onlinebetalingen op het internet enkel via veilige websites die gebruikmaken van een beveiligd betalingssysteem. Ga daarom na of de site in kwestie een ‘veilig betalen’-certificaat heeft. Het internetadres van een beveiligde site begint met ‘https’ in plaats ‘http’ (s staat voor ‘secure’).
- Let ook op voor phishing. Hiermee bedoelt men het vissen naar uw (bank)gegevens via internet, door u naar een site te lokken die een exacte kopie lijkt van uw vertrouwde site. Let er daarom op dat u altijd naar het correcte adres surft, typ het bij voorkeur altijd zelf in plaats van gebruik te maken van links of uw favorietenlijst. Komt u toch via een banner of pop-up op een kopiesite, verbreek dan onmiddellijk de verbinding met die site.
- Ook e-mails kunnen zo opgesteld zijn dat het lijkt alsof ze van uw vertrouwde bankinstelling komen, met bv. een vraag naar uw persoonlijke gegevens. Nagelmackers zal u echter nooit dergelijke gegevens via e-mail vragen. Bij twijfel neemt u het best contact op met uw relatiebeheerder.
- Meer informatie vindt u op de website van Febelfin: www.febelfin.be.
Andere vragen in deze categorie
- Hoe beheer ik de gebruikslimieten van mijn debetkaart?
- Hoe beheer ik mijn beleggingsplan(nen) in fondsen?
- Hoe beheer in mijn domiciliëringen via Online Banking?
- Hoe kan ik een doorlopende opdracht wijzigen?
- Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens (adres, e-mailadres, telefoonnummer) wijzigen?
- Hoe krijg ik toegang tot Online Banking?
- Hoe open ik een nieuwe rekening?
- Hoe open ik een nieuwe spaarrekening?
- Hoe open ik een nieuwe termijnrekening?
- Hoe teken ik in op een eenmalige belegging in fondsen of een periodiek beleggingsplan?
- Hoeveel kan ik uitgeven met mijn kredietkaart?
- Ik wil dat de laatst gebruikte rekening automatisch geselecteerd wordt als ik een nieuwe overschrijving uitvoer. Hoe doe ik dat?
- Kan de boeking van de uitgaven gedaan met mijn kredietkaart gevolgen hebben voor de maandelijkse limiet van mijn kaart?
- Kan ik een punt of een komma invoeren in een bedrag?
- Kan ik Online Banking gebruiken op mijn tablet?
- Moet ik over een effectenrekening beschikken om in te tekenen op een beleggingsfonds?
- Over welke periode loopt de maandelijkse limiet van een kredietkaart?
- Waar kan ik mijn contract wijzigen van Online Banking naar Online Banking Plus of omgekeerd?
- Waarom kan ik sommige overschrijvingen/doorlopende opdrachten in de lijst niet aanvinken?
- Waarom krijg ik een foutmelding voor de einddatum van een doorlopende opdracht?
- Waarom staan niet al mijn overschrijvingen in Mijn opdrachten?
- Waarom zie ik in het kaartoverzicht soms het kaartnummer en soms het rekeningnummer?
- Waarom zie ik meer bankkaarten?
- Wat als ik advies wens alvorens een belegging te kopen of verkopen?
- Wat als ik wil beleggen in fondsen niet uitgedrukt in euro?
- Wat is een eigen omschrijving?
- Wat is het verschil tussen een eenmalige belegging in fondsen en een beleggingsplan?
- Wat kan ik doen onder het tabblad Mijn beleggingen?
- Welke beleggingen kan ik via Online Banking doen?
- Welke beleggingen kan ik via Online Banking verkopen?
- Hoe maak ik bepaalde rekeningen zichtbaar of onzichtbaar?
- Hoe wijzig ik de taal van mijn Online Banking?
- Hoe stel ik een standaardrekening in voor het uitvoeren van mijn verrichtingen?
- Hoe wijzig ik de volgorde waarin mijn rekeningen verschijnen in mijn overzicht?
- Hoe geef ik een rekening een andere naam?
- Hoe kan ik het tonen van Details van de bewegingen van de rekeningen permanent maken?
- Hoe kan ik een afspraak maken?
- Is online bankieren veilig?
- Waarom krijg ik een foutmelding als ik een bedrag invoer?
- Waarom kan ik sommige overschrijvingen/doorlopende opdrachten in de lijst niet aanvinken?
- Waarom krijg ik een foutmelding voor de einddatum van een doorlopende opdracht?