Online Banking

21 april 2021

Private Banking: welke evoluties zijn op til?

Stephanie Smets

Copywriter

''Nagelmackers is de partner voor families voor de opbouw, het beheer en de bescherming van hun volledige vermogen. Van generatie op generatie.'' We streven er als oudste vermogensbank van België elke dag naar om onze cliënten een service op maat te bieden, maar hoe doen we dat juist? En vooral, hoe ziet de toekomst van Private Banking eruit? Drie van onze private bankers, Delphine Samain, Sabine Lord en Pierre Huysmans, geven in dit interview meer toelichting.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Welke diensten biedt Nagelmackers Private Banking aan?

Pierre Huysmans: “Onze rol reikt veel verder dan enkel die van bankier. Ons doel is om cliënten te begeleiden doorheen hun leven omdat hun noden veranderen en evolueren. Wij worden daarin gelukkig bijgestaan door onze deskundige collega’s, zoals juristen gespecialiseerd in privé- en professionele aangelegenheden van cliënten en een specifieke cel voor Wealth-cliënten. Het belang van de cliënt staat absoluut voorop, want ik streef naar trouwe cliënten die tevreden zijn over onze samenwerking. Het belangrijkste in onze job is luisteren naar de cliënt zodat we samen kunnen nadenken over complexere of gevoeligere zaken. We moeten voorbereid zijn op het ergste om onaangename verrassingen te vermijden.”

Wat zijn de specifieke troeven van Private Banking bij Nagelmackers?

Delphine Samain: “Onze grootste troef is de persoonlijke aanpak die we bij Nagelmackers hanteren. Elke cliënt is anders, net als zijn vermogen, situatie en dus dossier, dat focust op zijn specifieke behoeftes. Daarbovenop gaan we zeer transparant te werk: we hanteren een duidelijke ‘all-in-fee’-kostenstructuur en zorgen voor een regelmatige en duidelijke rapportering.”

Sabine Lord: “Die vertrouwensband met cliënten is voor ons inderdaad de basis van de samenwerking. Wij helpen en begeleiden onze cliënten namelijk van generatie op generatie, dus een stabiele relatie staat voorop.”

Pierre Huysmans: “We zijn een bank op mensenmaat en zetten de cliënt centraal. Ze zijn geen nummer bij ons. Dankzij onze kleinere structuur kunnen we ook snel en efficiënt inspelen op vragen. In ons beheer nemen we geen onnodige risico’s om het beter te doen dan anderen, maar zorgen we voor stabiliteit. We handelen in functie van het profiel van de cliënt en van onze beleggingsfilosofie.”

Lees hier meer over Nagelmackers Private banking.

Gaan digitalisering en Private Banking hand in hand?

Sabine Lord: “Absoluut! De cliënten zijn zelf vragende partij voor performante online tools. Het is ook een pluspunt dat ze hun private banker via verschillende communicatiekanalen kunnen bereiken, ook digitaal. We zorgen er ondanks de digitalisering echter voor dat het menselijke contact niet verloren gaat.”

Delphine Samain: “De digitalisering en nieuwe communicatiemogelijkheden zorgen ervoor dat onze dienstverlening mee evolueert met de maatschappelijke evoluties en de generatiewissel die eraan komt.”

Pierre Huysmans: “Onze digitale applicaties zijn inderdaad heel belangrijk voor onze cliënten. Het is onze job om hun vermogen zo goed mogelijk te beheren, maar ze volgen hun portefeuilles graag van nabij op, waar ze ook zijn.”

Wie zijn de Private Banking-cliënten van morgen?

Sabine Lord: “Het profiel van het merendeel van onze cliënten zal volgens mij hetzelfde blijven: privécliënten die hun groepsverzekering ontvangen en die advies zoeken over de structurering en het beheer van hun vermogen. Anderzijds ontstaat er al een aantal jaar een nieuw cliëntensegment, namelijk jongere, professionele cliënten die erg actief zijn, de nieuwe technologieën gebruiken en onze expertise nodig hebben.”

Pierre Huysmans: “We zijn de oudste bank van België en ons directiecomité wil daarom een nieuw elan geven aan onze bank en zorgen voor een imagoboost. We zetten dan ook volop in op de ‘next gen’. Ons team is jong en dynamisch en dat appreciëren de cliënten enorm.”

Delphine Samain: “Onze huidige cliënten zullen er morgen uiteraard nog steeds zijn, maar daar komen de volgende generaties – hun erfgenamen dus – ook bij, en zij willen het familievermogen in stand kunnen houden. Wij zorgen voor een proactieve begeleiding op het vlak van hun vermogen en hun erfenisplanning en zo komen we automatisch in contact met die volgende generatie. Die next gen vraagt een persoonlijke en flexibele dienstverlening en heeft specifieke verwachtingen op het vlak van tijdsinvulling en digitale communicatiemethodes.

Welke invloed had/heeft de coronapandemie op je werk?

Pierre Huysmans: “Ik moet toegeven dat ik persoonlijk niet getroffen werd door het coronavirus. Tijdens de eerste lockdown was de situatie erg onduidelijk, maar iedereen werkte van thuis uit en de bank heeft snel gereageerd om daarop in te spelen en de cliënten gerust te stellen. Nu tijdens de tweede lockdown, stellen sommige cliënten persoonlijk contact toch op prijs, uiteraard met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen.”

Delphine Samain: “Ook voor mij was de invloed professioneel gezien eerder beperkt. We werken inderdaad meer van thuis uit, maar het blijft nog steeds een beroep dat gesteund is op menselijk contact waarbij cliënten persoonlijk advies verlangen en op prijs stellen. Uiteraard heeft de coronapandemie ieders leven beïnvloed en ondervonden ook de financiële markten een grote impact.”

Sabine Lord: “De invloed op de werkvloer was voor mij toch wel voelbaar. Positief is dat we ons werk konden verderzetten dankzij videoconferenties met onze cliënten, en dat op een veilige manier. Vergaderingen verlopen ook wat efficiënter en we winnen tijd omdat we ons minder moeten verplaatsen. De keerzijde is uiteraard het gebrek aan persoonlijk contact. Ik heb de meeste collega’s al meer dan een jaar niet meer gezien. Iedereen weet wel dat de ‘koffiepauzes’ de gelegenheid bieden om echt te praten met collega’s en een band te smeden, wat noodzakelijk en zelfs essentieel is.”

Spreekt deze aanpak u aan? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs. Hij helpt u graag verder.

U kunt ons voor meer nieuws bovendien volgen op onze sociale mediakanalen via YouTube, LinkedIn, Facebook en sinds kort ook Instagram.

Blijf op de hoogte

Door u in te schrijven, geeft u Nagelmackers (verwerkingsverantwoordelijke) toestemming om u per e-mail gepersonaliseerde, commerciële aanbiedingen te versturen over Nagelmackers en haar producten en diensten.

U kunt uw toestemming altijd intrekken via ‘uitschrijven’ onderaan onze e-mails of zoals toegelicht in onze Privacyverklaring. Meer informatie over o.a. de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens en de rechten die u daarbij hebt (zoals uw recht op inzage, correctie ...), vindt u in onze Privacyverklaring.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak