Nagelmackers maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Daardoor kunnen we beter voldoen aan uw behoeften en voorkeuren.
Wenst u meer informatie of weigert u het gebruik van cookies? Klik hier. Verdergaan op de website

6 december 2019

Hoe ontmasker je een valse webshop?

Marjorie Hoyaux

Auteur

De kerstgekte is losgebarsten … En binnenkort liggen de cadeautjes onder de kerstboom! Ook u hebt wellicht opnieuw online geshopt, want het is sneller, gemakkelijker en er is meer keuze. Goed idee dus, op voorwaarde dat het op veilige websites gebeurt. Wees dus waakzaam, want oplichters delen geen cadeautjes uit! 

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Volgens webanalytici zouden er wereldwijd 700.000 frauduleuze webshops bestaan, waarvan maar liefst meer dan 11.000 de ‘.be’-extensie bevatten!

Er zijn dus steeds meer cybercriminelen die bestaande domeinnamen misbruiken of bestaande officiële websites van grote merken hacken om consumenten te misleiden.

Concreet kopen ze massaal bestaande domeinnamen op die zijn ‘achtergelaten’ door hun vorige eigenaars en lanceren ze daarop een webshop met artikelen voor wel zeer aantrekkelijke prijzen.

Hun doel is clicks verzamelen en zoveel mogelijk personen overtuigen om te kopen. Maar die kopers lopen het risico niets te ontvangen, of erger nog, hun bankrekening leeggeroofd te zien worden.

Gelukkig kunt u, mits een gezonde portie waakzaamheid, dergelijke frauduleuze shops ontmaskeren!

7 tips die er niet om liegen

1. Een verdachte URL

Het URL-adres van een website kan al een belletje doen rinkelen: vaak heeft die zelfs niets te maken met de eigenlijke inhoud van de webshop. 

2. Logo’s van bekende merken

Vaak bevat de website een bekend logo dat echter niets te maken heeft met de URL op de startpagina.

3. Knip – en plakwerk

Om uw vertrouwen te proberen winnen, gebruiken malafide webshops heel wat logo’s en labels, zoals ‘verified by Visa’, ‘eTrusted shops’ enzovoort.

4. Taalfouten

Valse webshops staan vaak bol van taalfouten, spelfouten en slechte vertalingen

5. Uitzonderlijke kortingen!

Om te overtuigen, gebruiken oplichters aanlokkelijke kortingen en technieken zoals ‘Laatste kans!’, ‘90%, alleen vandaag!’ en ‘Koop nu!’.
Let dus op voor al te genereuze aanbiedingen … Lijken ze u te mooi om waar te zijn, vertrouw dan op uw gezond verstand.

6. Onduidelijk herroepingsrecht

Het herroepingsrecht en privacybeleid zijn vaak onduidelijk, gekopiëerd van een andere website of slecht vertaald.

7. Geen of onvolledige wettelijke gegevens

Raadpleeg de Algemene Verkoopsvoorwaarden en de wettelijke bepalingen. Ze moeten het geografische adres van de organisatie en een telefoonnummer voor de klantendienst bevatten als de website onder de Europese Unie valt. Vaak is er wel een contactformulier, maar helemaal geen informatie over de organisatie die achter de website zit.

En wat als u twijfelt? 

  • Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) signaleert op zijn website alle oplichterij waarvan het op de hoogte is.
  • Testaankoop heeft een lijst gepubliceerd met valse websites die nog steeds actief zijn.

U werd slachtoffer van oplichterij. Hoe geeft u dat aan?

Zodra u zich laat vangen, is het helaas moeilijk om uw verlies te recupereren. Maar de feiten toch aangeven is altijd een goed idee, ook al is het maar om te vermijden dat andere consumenten ook ten prooi vallen aan de oplichters. 

  • Dien klacht in bij de politie. Sommige onderzoeken leiden tot arrestaties, ook in het buitenland.
  • Als de zogezegde handelaar in de Europese Unie is gevestigd, kunt u ook klacht indienen bij het Europees Centrum voor de Consument.
  • Om informatie te verkrijgen of inbreuken in het kader van de economische wetgeving te melden, kunt u ook surfen naar de pagina ‘oplichting’ op de website van de FOD Economie.
  • In geval van niet-levering van een product waarvoor u hebt betaald en waarvoor de verkoper niet ingaat op uw klachten, kunt u een klacht indienen bij de uitgever van uw kredietkaart, die een eventuele terugbetaling kan overwegen. Het is evenwel geen wettelijke verplichting.

Blijf op de hoogte

Door in te schrijven op de newsletter van de bank worden uw persoonsgegevens verzameld door Bank Nagelmackers nv, verantwoordelijk voor de verwerking, met maatschappelijke zetel in de Sterrenkundelaan 23 te 1210 Brussel, ondernemingsnummer 0404.140.107. Tenzij u hier niet akkoord mee gaat, kunnen die gegevens verwerkt worden voor marketingdoeleinden op basis van de rechtmatige belangen van de bank (vrije ondernemerschap en direct marketing). Voor bijkomende informatie kunt u de Privacyverklaring van de bank raadplegen in alle kantoren van de bank of via nagelmackers.be/nl/privacy.

Om u die commerciële aanbiedingen via e-mail te kunnen doorsturen, heeft de bank ook uw voorafgaande toestemming nodig. Die toestemming is echter niet eindeloos geldig. U kunt ons steeds op de hoogte brengen wanneer u geen reclame meer wenst te ontvangen via e-mail, door u via e-mail uit te schrijven van onze marketinglijst.

Indien u uw toestemming niet geeft, ontvangt u geen commerciële aanbiedingen via e-mail voor de financiële producten en diensten die de bank commercialiseert.

Ik verklaar hierbij kennis genomen te hebben van het bovenstaande en geef de bank toestemming om mij haar commerciële aanbiedingen via e-mail te sturen.

Ik begrijp bovendien dat ik het recht heb om mij te verzetten tegen de verwerking van mijn persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak