Nagelmackers maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Daardoor kunnen we beter voldoen aan uw behoeften en voorkeuren.
Wenst u meer informatie of weigert u het gebruik van cookies? Klik hier. Verdergaan op de website

19 oktober 2018

Aantal phishinggevallen laait op in de eerste helft van 2018

Marjorie Hoyaux

Auteur

In de eerste zes maanden van dit jaar werden er via internetbankieren 2.650 fraudegevallen geteld. Die waren in het totaal goed voor een verlies van om en bij de 3,8 miljoen euro. De cijfers spreken voor zich … In bijna alle gevallen maakten de fraudeurs gebruik van phishing, aldus Febelfin, de vertegenwoordiger van de Belgische financiële sector.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Fraudetechniek onder de loep

Bij phishing versturen fraudeurs een e-mail, sms of bericht via sociale media namens een bank of een andere instelling (zoals de politie, een federale overheidsdienst …) om zo het vertrouwen te winnen van hun slachtoffer. Dat bericht bevat een link die leidt naar een valse website, waarbij het slachtoffer gevraagd wordt om zijn bankgegevens in te geven.

Het kan daarbij gaan om codes of wachtwoorden waarmee het slachtoffer inlogt in de online bankdiensten en zijn betalingen ondertekent, maar ook om de cijferreeks die verschijnt op de kaartlezer bij bepaalde verrichtingen in Online Banking of de pincode van zijn bankkaart. De codes spelen een grote rol in de beveiliging. Eenmaal fraudeurs die in handen hebben, kunnen ze die namelijk tegen u gebruiken.

Uiteraard spelen fraudeurs in op de populariteit van de sociale media. In dat geval doen ze zich voor als grote winkelketens en winkelcentra die belangrijke kortingen of wedstrijden aanbieden, of misbruiken ze online zoekertjes. Verkopers op tweedehandssites worden bijvoorbeeld gecontacteerd door zogenaamd geïnteresseerde kopers die hen naar valse websites lokken waar ze gevraagd worden om hun bankgegevens in te geven.

Hoe herkent u phishing?

Door de ‘professionalisering’ van phishingberichten en de websites waar ze naar verwijzen, is het steeds moeilijker om frauduleuze berichten te ontdekken. U kunt er echter van uitgaan dat alle berichten (e-mail, sms, bericht via sociale media …) die verwijzen naar een website via een link om codes te bemachtigen, frauduleus zijn.

Social engineering

Bij deze techniek proberen fraudeurs mensen te misleiden door in te spelen op typisch menselijke eigenschappen zoals vertrouwen, nieuwsgierigheid, naïviteit, angst, hebzucht … Door zich als iemand anders voor te doen, ontfutselt de fraudeur zijn slachtoffer bepaalde informatie die hij anders niet zou krijgen of die hem meer moeite of geld zouden kosten.
Phishing, malware en identiteitsfraude zijn allemaal fraudetechnieken die deel uitmaken van ‘social engineering’. Let ook op voor fraude via de telefoon, want dat komt steeds vaker voor. Geef uw codes aan niemand door en voer nooit verrichtingen uit met uw kaartlezer op vraag van iemand die u opbelt.

Bespaar u heel wat zorgen met deze tips

U weet het vast al, maar we herinneren u er graag nog eens aan: geef uw bankcodes nooit door via e-mail, sms, telefoon of sociale media en stuur uw bankkaarten nooit op. Uw bank zal nooit uw pincode of code voor online bankdiensten vragen buiten haar beveiligde website. 

Wanneer u online bankiert is het dus noodzakelijk om de verrichtingen uit te voeren via de beveiligde website van uw bank (die begint met ‘https’). Klik ook nooit op een link in een mail die u ontving. Open altijd een nieuw tabblad in uw browser en voer zelf het webadres in van uw bank.

De financiële instellingen kijken uiteraard niet werkeloos toe. Ze hebben bijvoorbeeld al detectiesystemen geïnstalleerd om phishingpogingen tijdig op te sporen en laten phishingwebsites blokkeren zodra ze ontdekt zijn.

Hebt u zelf een phishingbericht ontvangen? Stuur het zo snel mogelijk door naar uw bank. Werd u het slachtoffer van fraude via internetbankieren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Card Stop op 070 344 344 om uw bankkaart en/of uw rekening te laten blokkeren.

Hebt u zelf een phishingbericht ontvangen? Stuur het zo snel mogelijk door naar uw bank. Werd u het slachtoffer van fraude via internetbankieren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Card Stop op 070 344 344 om uw bankkaart en/of uw rekening te laten blokkeren.

 

Blijf op de hoogte


Bekijk de privacy verklaring.

Ik ga ermee akkoord om via e-mail commerciële informatie te ontvangen van Bank Nagelmackers nv.

Wat is uw doelstelling? Praat erover met een Nagelmackers-adviseur. Samen stelt u een strategie op die u naadloos naar uw bestemming brengt.

Maak een afspraak